KÖPVILLKOR HOS FRAMTISHUSET 

Om du undrar något över våra gällande villkor, så når du oss enklast på info@framtidshuset.se
Vårt juridiska namn är: GISA Consulting AB, organisationsnummer 556921-2714, adress Stuvaregatan 36B, 803 02 Gävle, Sweden

1. Köp 
Vid beställning träffas avtal först när FRAMTIDSHUSET bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse.
En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits.
Om leveranstid i beställningen ändras så kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt.
Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till det att beställningen är skickad.
FRAMTIDSHUSET har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund.
För att handla hos oss måste du vara minst 18 år och inneha fastställd bostadsadress. Köp kan göras inom Sverige och normalt också även från annat EU-land.

2. Priser
I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som FRAMTIDSHUSET inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.
Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. 

3. Frakt 
Alla våra beställningsbara produkter är prissatta och normalt inkluderade för att ha en fri fraktkostnad.
Om beställning innehåller produkter som måste fraktas speciellt, p.g.a. otymplighet, ömtålighet el.dyl. så kan fraktkostnad tillkomma.

4. Betalningsalternativ och villkor

4.1 Faktura
Du har inom Sverige möjlighet att betala mot faktura.
Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor. Vi använder Payson för faktura, läs om Paysons villkor här: https://www.payson.se/sv. 
Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats och i övrigt gäller också Paysons betalningsvillkor.
Läs mer om Payson här: https://www.payson.se/sv.

4.2 Kortbetalning
Du har möjlighet att göra säker kortbetalning med Payson.
Läs mer om Payson här: https://www.payson.se/sv.

4.3 Direktbetalning via internetbank. 
Du har möjlighet att betala direkt via din internetbank.
Läs mer om Payson här: https://www.payson.se/sv.

4.4 Swish
Välj Swish som betalningssätt och ange ordernumret som meddelande vid Swish-betalningen.
När din betalning har registrerats hos oss på FRAMTIDSHUSET så kommer din beställning skickas.

4.5 Bankgiro
Välj Bankgiro som betalningssätt och ange ordernumret som meddelande vid Bankgiro-inbetalningen.
När din betalning har registrerats hos oss på FRAMTIDSHUSET så kommer din beställning skickas.

5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 1-2 dagar inom Sverige.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Posten eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post. 

6. Leveransförseningar 
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.  

7. Transport 
FRAMTIDSHUSET ansvarar för transporten till dig som kund.
Du som kund och transportföretaget har ansvar för den eventuella returen till oss. 

8. Skadade varor 
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.
Om Du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss då så snart som möjligt via e-post till info@framtidshuset.se

9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt.
Du har därför som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du har tagit emot varan.
Varan måste återsändas oskadad i sin originalförpackning och packas väl för returfrakt.
Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfraktens kostnad. 

10. Reklamationer 
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner.
Vi vill att Du helst meddelar oss via e-post info@framtidshuset.se innan du skickar något.
Lägg med faktura/kvitto så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du som kund ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   

11. Återbetalningar 
Återbetalning sker normalt via Klarna, PayPal eller DIBS.
Summan återbetalas då till samma konto som använts vid köpet och så snart som vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer 
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 

13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner Du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som Du förväntar dig av oss.
Enligt PUL (personuppgiftslagen) har Du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta oss i så fall via e-post på info@framtidshuset.se.
Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några lagrade personuppgifter. 

14. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig.
Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, leverans-adress och den e-postadress du angivit är korrekta. 
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiterar vi dig en administrativ avgift på 300 kr. 

15. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN, läs där mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. 
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/